Wednesday, November 4, 2009

Moral or not? (Part 2)

ARE THERE ANY BOUNDARIES TOWARDS MORALITY?

These are the chats from Facebook (in Bahasa Malaysia):

Topic: Assignment = sengsara (By Yen)
Lian: Menurut kepada Kalkulus Hedonistik Bentham, assignments adalah salah dan tidak bermoral kerana menghasilkan loebih banyak kesengsaraan daripada keseronokan.

Eu: tapi kenalah bersabar kan? kerana seperti yang cikgu kata, kami ini unik. Pelajar yang unik memerlukan cikgu yang unik kan?

Yen: murid-murid yang egoisme akan teringin membunuh diri..

Eu: tapi, mengikut eksistensialisme, kami mempunyai kebebasan untuk membunuh diri... haha... tapi, walau apa pun, terpaksalah membantah dengan teori kemoralan social kerana mengikut tradisi dan undang undang, membunuh diri adalah tidak bermoral... jadi, takkan bunuh diri punya, kerana kami ni unik kan? nanti yang nak bunuh diri tu sengsara kerana tak mati... haha.. .

Yen: Pembunuh tiada moral punya.

Eu: ada... mengikut mr. wong... pembunuh ada moral.... teori utilitarianisme.... keseronokan untuk pembunuh melebihi kesengsaraan pembunuh... haha...

Yen: Utilitarianisme adalah membawa kesoronokan kepada kebanyakan berbanding seseorang, lain kata jika ada beratus pembunuh jadi boleh mengatakannya..juga dalam situasi eksistensialisme..sengsara-ing.

Eu: jadi.. ini bermaksud kesemua pensyarah itu tidak bermoral la... kerana memberikan banyak latihan kepada kami. Kerana mengikut utilitarianisme, sepatutnya keseronokan melebihi kesengsaraan, tetapi. nampaknya latihan ini membawa kesengsaraan melebihi keseronokan…

Yen: murid ni unik betul.. not bad~~


Haha… these are the so-called moral which had been interpreted by their students… haha…

Source: Weng Yen Tan (facebook)...

2 comments:

  1. ape ni..murid ni memang unik...==

    ReplyDelete
  2. Murid-murid sekalian, subjek moral murid ni pasti boleh skor sudah, cikgu takkan sengsara lagi~
    both of u r good in moral weh...^^

    ReplyDelete